Polls

Jak przewidujesz rozwój multimediów?

Wyniki

Loading ... Loading ...
Nowinki techniczne
Ogniwa typu SILVER
Jak do tej pory ogniwa fotowoltaiczne produkowana była przez jedna technologię, polegająca na nanoszeniu metalicznych połączeń w formie obwodów drukowanych na mono lub polikrystalicznych płytkach krzemowych. Ciągłe doskonalenie w sprawie obniżenia kosztów i zużycia materiałów spowodowały wynalezienie konstrukcji o nazwie “silver”. Sposób ten został wynaleziony przez australijskich naukowców dr. K. Webera i prof. A. Blakersa. Proces budowania ogniwa typu Silver jest odmiennym sposobem tworzenia miniaturowych ogniw z krystalicznego krzemu W krzemowej płytce, o grubości 1-2 mm, wykonuje się za pomocą specjalnych technik, szereg żłobków, najczęściej w odstępach ok. 0, 1 mm. Tworzą one ciąg cienkich pasków krzemowych zwanych “silver”. Na brzegach płytki nie ma żłobków, dzięki czemu nienaruszona cześć pełni funkcje mocująca dla pasków silver. Następnie paski w wyniku standardowej obróbki zamieniane są w ogniwa słoneczne, które wycina sie z płytki i układa na płaskim szklanym podłożu i . Baza rowkowa jest wytrawiana szybko, a wytrawianie trwa tak długo dopóki rowek nie rozszerzy się na całą grubość płytki. Przynosi to wzrost powierzchni czynnej. Dzięki tej technice uzyskuje się do 10 razy mniej strat krzemu, w porównaniu do modułu wykonanego w sposób tradycyjny. Baterie typu „silver” absorbują również słońce dwustronnie. Dzięki temu pionowy moduł “silver” będzie zbierał promieniowanie od wschodu do zachodu, co dodatkowo zwiększy jego efektywność i pozwoli na instalacje w niedostępnych teraz miejscach. Dodatkowym atutem jest również to, iż ogniwa te wykazują dowolny stopień przeźroczystości, co umożliwia wykonanie z nich przepuszczającego światło szklanego sufitu. Kolejną ich zaletą jest również niższa czułość na wzrost temperatury otoczenia, co pozwala na pracę w gorącym klimacie.

Samochodowe problemy z elektronika

Historia samochodu nie jest zbyt długa, pod koniec XIX wieku Gottlieb Daimler zbudował pierwszy czterosuwowy silnik spalinowy. Jako paliwo służyła benzyna. Od tamtego czasu stopniowo zaczęto produkować samochody osobowe, które oczywiście bardzo różniły się od tych współczesnych. Na początku były wzorowane na powozach konnych, takich jak bryczki.
Obecne pokolenia pamiętają jeszcze zapewne polonezy, duże fiaty, czy syrenki podróżujące po drogach polski. A jeżeli nie, to któż nie pamięta starego zasłużone fiata 126p, zwanego potocznie maluchem.
Obecne samochody to zupełnie inna bajka, w tamtych nie było praktycznie elektroniki. Dzisiaj, samochody opuszczające linie produkcyjną są już w pełni zelektronizowane, posiadają na swoich pokładach, nawet własne komputery.
Po co właściwie elektronika w samochodzie? Przecież samochody jeździły, bez problemu bez jakichkolwiek elektronicznych urządzeń. Wszystko jednak dla naszej wygody, komfortu i bezpieczeństwa. Mając nowoczesny samochód, dość szybko przywykniemy do wygodnego elektronicznego sterowania klimatyzacją, czy nawigacją. Wyświetlane informacyjne ikonki na tablicy rozdzielczej samochodu, także są niezwykle pomocne.
W czym elektronika może pomóc, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu? Można wiele się nad tym rozwodzić, jednak do z całą pewnością najważniejszych rzeczy nalezą poduszki powietrzne oraz układ przeciwblokujący ABS. System diagnostyczny informuje nas także, o usterkach samochodu, wysyłając nam ostrzeżenie. Dość popularne, a także bardzo skuteczne są lampki zapalające się w momencie kiedy mamy otwarte lub niedomknięte jedne z drzwi samochodu, lub kiedy nie zapieliśmy pasów bezpieczeństwa.
Jednak jak to już bywa z nowinkami technicznymi, mają one tez wady. Chodzi mianowicie o to, że im więcej mamy urządzeń, czujników w samochodach, tym więcej mamy potencjalnych rzeczy do zepsucia się w pojeździe. Szczególnie w francuskich samochodach istnieje duży problem, w momencie kiedy siada elektronika, ponieważ blokuje samochód na tyle skutecznie, że nie jesteśmy wstanie się nim przemieszczać.

Comments are closed.